mandag 21. september 2009

Favoritt

Mandagstema i dag, er 'favoritt'. Jeg har mange favoritter av alle mulige slag egentlig.
Men jeg er veldig glad i sykkelen min. Jeg har til og med navn på den. Den heter Gordon! Det er herlig å sykle, og veldig bra trim. Jeg liker mest å sykle på stier eller grusveier i skogen. Vi blir noen ganger veldig møkkete, Gordon og jeg, men vi er vaskbare begge to.









Å sykle
Salige er de syklende. I fullsommerfryd
svever de, nesten to meter over bakken
I dirrende solpletteringlende speil av hete
mens lyset dasker dem muntert over ansiktene
lattermilde i sykkelbjellenes løvrom

Salige er de syklende. I sjøer av duft
gjennom marker som svimer i kornsus og sol
I nedoverbakkenes frinav, med håret i vinden
Overalt, selv inne i skogen, hører de den store
sangflaten havet suse i løvtaket over dem

Salige er de som sykler. I blaff av lykke
forenes de med selve jordens dufter: Aften
Varm august. De sykler rett opp på himmelen
slenger syklene fra seg mellom stjernebildene
der de hjul mot hjul blir liggende og spinne


Stein Mehren

18 kommentarer:

  1. Snygga bilder, särskilt näst sista.

    SvarSlett
  2. Smukt indlæg om den vidunderlige forureningsfrie stålhest.

    SvarSlett
  3. Sikke en dejlig cykel du har! Jeg har kun et gammmelt 'lig', men jeg får helt lyst til en lækker cykel som din :-)

    SvarSlett
  4. Sykling liker jeg også....fin trim og artig er det : )

    SvarSlett
  5. Så flott innlegg, og ja jeg syns også det nest siste bilde var veldig fint. Ønsker deg en riktig god kveld.

    SvarSlett
  6. Enten har du sykkel din stående ved siden av sengen din bare til pynt eller så er dette bilder fra sykkelen var helt ny! Den er jo så gullende ren!
    Eller er du bare usannsynlig flinkt til å ta vare på den!
    Gordon kan vi like!!!

    SvarSlett
  7. Et godt favorittvalg. Smeltet jo fullstendig da jeg så navnet Gordon ;))

    SvarSlett
  8. En nyttig favorit bjuder du på i fina bilder :)

    SvarSlett
  9. Ja, å sykle er herlig og meget god trim!
    Selv sykler jeg til og fra jobb daglig, men aldri i skog og mark.
    Sykkelbildene dine er spennende og passer utrolig godt til diktet (er det ok at jeg låner det med meg?)!

    SvarSlett
  10. sv: tusen takk :D Kaizers ja :D de e fantastiske!

    kul tolkning!

    SvarSlett
  11. Kaizers er toppers! :-D

    .........

    Gordon er forresten 3 år gammel, men fremdeles like fin og 'gullfarget' etter mange mil!

    SvarSlett
  12. Det digt er skønt - og jeg savner min cykel! Nu må jeg få den repareret i morgen :-) Det er skønne billeder, og de viser tilsammen glæden ved en god cykel!

    SvarSlett
  13. Takk, ja kom deg ut på sykkeltur, Donald. :)

    SvarSlett
  14. Bra att ha en cykle som fantastiskt den tar en fram och man får motion. MB

    SvarSlett
  15. Skarpe og fine bilder :)

    Jeg er også veldig glad i sykkelen min, bruker den hele tiden :)

    SvarSlett
  16. Frihet - vidunderlig å kjenne luften slå mot ansiktet og kroppen og sanse naturen.
    Enig, sykling er best i naturen - ikke i gater og på fortau.

    SvarSlett
  17. Ja, Tor! Jeg har vært i skogen i dag også. :)

    SvarSlett