tirsdag 1. september 2009

Eplekake

I går fikk jeg god hjelp av minsten og vi bakte to eplekaker. Eplene er fra eget tre, og da er det ekstra morsomt å bake. Den ene kaken ligger i fryseren, og den andre har vi nesten spist opp.For gjett om det var godt med vaniljesaus på. Den siste ble stekt i et par minutter for lenge, så den ble ikke like høy, men jeg håper den smaker like godt for det.


Her er oppskriften for de som har lyst til å herme:

Ingredienser:
150g smør
150g sukker
150g hvetemel
3 egg
2ts bakepulver
2ts vaniljesuker
2dl melk
3-4 epler
sukker og kanel

Fremgangsmåte:
Rør smør og sukker hvitt og porøst. Ta i eggene, ett av gangen. Rør godt mellom hver gang. Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker vekselvis med melken. Ha røren i en godt smurt rundform. Del eplene i båter og rull dem i sukker- og kanelblanding og ha dem i røren.
Steketemp. 175 grader
Steketid 35-40 min

5 kommentarer:

  1. Hm, jeg klippet ned epletreet i forfjor og det har fremdeles ikke kommet epler på det, så jeg har vel gjort noe alvorlig galt med det vil jeg tro... *ler*
    Men det så vanvittig godt ut med eplekake, og jeg vet hva jeg skal finne på en dag jeg får lyst til å leke husmor ;)

    Menne, vaniljesaus!?!

    SvarSlett
  2. Ja takk, denne vil jeg prøve. Her var det kun slike ting en har i huset ;-) og epler har vi i hagen. Kanskje det blir hjemmelaget eplekake til fredag ... da skal jeg ha et bite lite selskap. Eplekake med pisket fløte på er nå det beste som finns, og gjerne litt godt stekt med harde kanter! Nammm..

    SvarSlett
  3. Joda, Linda, varm kake med kald vaniljesaus på er snadder! :-D

    Det er det kjekke med denne oppskriften, Turid at man som oftest har det som skal i. Den er enkel og grei å lage. :) Riktignok litt vanskelig å få løs fra kantene på formen.. Godt stekt med harde kanter ble den som ligger i fryseren min.

    SvarSlett
  4. Da er det bare å sette i gang for min del, jeg sa jo jeg skulle bruke denne oppskriften en dag jeg fikk lyst til å leke husmor ;)

    SvarSlett