søndag 20. desember 2009

Kanelmandler

Egentlig var jeg fornøyd (les misfornøyd) med julens bake- lage og fikse/være flink -ting. Men så kom jeg over denne oppskriften inne hos Marita og den kunne jeg ikke la være å prøve.

Her er oppskriften på myke og gode kanelmandler:

200 gr. Mandler - 400 gr mandler
200 gr. Sukker - 350 gr sukker
2 dl vann - 2,5 dl vann
2 ts vaniljesukker
Ca. 2-3 ts kanel

Ha alt i en stekepanne. Kok opp og la det stå og fordampe til det sukrer seg (ca. 1 ½ time). Rør av og til. På slutten må man passe på å røre hele tiden så det ikke brenner seg fast. Mandlene er ferdig når det blir ordentlig ”tørt”. Legg massen ut på et matpapir og la det avkjøle. Brekk fra hverandre når det er kaldt og legg det i en egnet oppbevaringsboks.









Nå har jeg lyst til å lage flere og gi bort til alle jeg kjenner. De er kjempegode! Vi har snart spist opp disse!

3 kommentarer:

  1. Ohh så gott det ser ut
    Receptet är sparat så då får vi se om jag kan få till det jag också...
    Kul med lite nytt Härliga bilder.
    ha en riktig mysig 4 advent.
    Kramizzz /Lotta

    SvarSlett
  2. Så bra at de falt i smak! For å si det sånn: jeg har lagd et par kilo, noe har jeg gitt bort og solgt på messen, men mest har vi nok spist selv. Kos deg!

    SvarSlett
  3. Uhm, hvor lyder det dog lækkert! Dem må vi også prøve her hos os :-) *klem*

    SvarSlett