lørdag 12. desember 2009

Det årlige pepperkakehelvetet..

..er overstått.







Jada, det er det samme hvert år. Er de ikke brent, så er de myke. Jeg steker alle en gang til, og da blir de i det minste sprø.


Men, så er det et par unger som absolutt skal dynke alle i melisglasur. Jada, jeg har eggehvite i melisen og den er ikke for bløt. Så hvorfor stivner ikke dritten? Jeg sitter oppe til tre om natten, gir opp og legger de i en kakeboks, og neste dag er pepperkakene myke og sitter fast i hverandre.

Dette er en tradisjon hos oss.
Nytt av året er den blå fargen. Kul eller?


Noen ganger... skjer det at pepperkakehuset også blir mykt. Selv om jeg har jukset med ferdigkjøpt byggesett. Sånn:
Ja, dere har kanskje sett det bildet før..

Men i år skjedde et under over alle under (Jeg har hørt på samleplata til Bjørn Eidsvåg mens jeg har bakt i dag), og huset har stått i et helt døgn! Hurra!


Nå skal det bare bli pyntet med noen stygge nisser og eventuelt litt bomull, så blir det så fint så. Hm.

Også må jeg visst vaske kjøkkenet en gang til. Hvordan greier vi å få melis, sølvkuler og egg overalt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar