mandag 22. juni 2009

Midtsommer

Denne uken er mandagstema 'midtsommer'. Så klart! Det jeg mest av alt forbinder med St.Hans er blomster. Markblomster. Og overtro. Før trodde man at planter og urter hadde magiske krefter på St.Hans. Og derfra kommer skikken at hvis en jente plukker syv ulike sorter markblomster og legger under hodeputen på midtsommernatten,  da vil hun drømme om sin fremtidige ektemann. Vi pleier ikke å feire dagen spesiellt. Sånn som i år er det jo på en tirsdag. Og bålbrenning driver vi ikke med..
 Men nå er min venninne svensk, og vi har ofte feiret midtsommer sammen med henne og familien. Lure svenskene legger feiringen til helgen. Enten har vi grillet her hos oss eller spist sild hos dem. 
Her er bilder av buketten min venninne plukket til meg på fredag, da de var på vei hit til oss.

15 kommentarer:

  1. Vilken bukett, så vacker!

    SvarSlett
  2. Midtsommerblomster... Nydelig!

    Jeg feirer heller ikke St. Hans lenger.

    SvarSlett
  3. Nydelige sommerblomster:) Og hvem husker ikke 7 forkjellige sorter under hodeputa,så skal du drømme om den su skal gifte deg med:)

    SvarSlett
  4. Smukke sommerblomster fra grøftekanten med både rød-og hvidkløver. Det er sjældent man ser dem efterhånden. Skikken med syv forskellige slags under hovedpuden har jeg aldrig hørt om

    SvarSlett
  5. Sikke en dejlig buket af vilde blomster, du har fået! Nu kan du lægge dem under hovedpuden :-)
    Det lyder som en god idé, at svenskerne fejrer midsommer i en weekend.
    Ha' en fin uge, klem :-)

    SvarSlett
  6. Det var en riktig midsommarbukett - se jättefin!

    SvarSlett
  7. Jamen det er da indlysende:
    ... hvis en jente plukker syv ulike sorter markblomster og legger under hodeputen på midtsommernatten, da vil hun drømme om sin fremtidige ektemann.

    Hun drømmer også om ham hvis hun ikke lægger blomsterne under puden, men så er det ikke så smukke drømme :-)

    SvarSlett
  8. Sommertid - Farvernes tid.

    Du kan også plukke en klasse hyldeblomster og lægge den på et spejl. I midnatstimen kigger du i spejlet og siger tre gange: "Hyldemor, hvis mig min skæbne!"

    Tak for din kommentar

    SvarSlett
  9. Nydelig bukett:0)
    Vi legg og feiringa til næraste helg, med fotballkamp, grilling, bålbrenning og dans...
    Koselige tradisjonar!!

    SvarSlett
  10. Husker godt de 7 blomstene under puta da vi var mindre,men kan ikke si jeg husker noen drøm...

    Her feirer vi st.hans med grilling, bål og masse gode venner nede ved sjøen. De største ungene bader hvert år uansett vær og de minste lager sølekaker ;o)

    SvarSlett
  11. Tusen takk alle sammen for koselige kommentarer !:-D

    SvarSlett
  12. Morsom den gamle historien om de 7 blomstene under puta. Kanskje jeg skulle gå ut og finne noen i dag...

    SvarSlett
  13. Vackra blommor du har hittat =)

    SvarSlett
  14. Vakker bukett du har fått da!! Hm... sku hatt meg noen blomster under puten jeg og merker jeg!

    SvarSlett
  15. En vakker bukett med duft av sommer er alltid kjærkomment :) Flotte bilder :))

    SvarSlett